W przypadku, gdy doszło do wypadku przy pracy, poszkodowany powinien niezwłocznie zgłosić zdarzenie przełożonemu lub bezpośrednio pracodawcy. Po otrzymaniu informacji o wypadku, pracodawca zleca sporządzenie powypadkowego protokołu BHP, który powinien zawierać ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy, a ponadto winny zostać sporządzone protokoły z przesłuchań samego poszkodowanego i świadków oraz inne materiały i dokumenty, np. opinie lekarskie, opinie specjalistów. Jeżeli poszkodowany nie zgadza się z treścią protokołu może wnieść do niego uwagi i zastrzeżenia, które powinny być załączone do protokołu głównego.
Natomiast w przypadku śmierci ubezpieczonego w wyniku wypadku przy pracy jednorazowe odszkodowanie przysługuje jego rodzinie.
Art. 3 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych stanowi:
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
W przypadku gdy pracownik uległ wypadkowi w trakcie pracy odszkodowanie wypłaca ZUS, a ponadto Poszkodowany może również ubiegać się o odszkodowanie bezpośrednio od pracodawcy w sytuacji, gdy do wypadku doszło bez wyłącznej winy pracownika, która musi zostać wykazana.
Zapraszamy do kontaktu z naszą firmą w celu dokonania indywidualnej analizy.