Szkody chemiczne

Tzw. szkody chemiczne – powstałe w wyniku działania np. przedsiębiorstwa, jak chociażby grupy Azoty ZCH „Police” S.A.

Postaramy się krótko przedstawić tą kwestię tj. czym są takie szkody i kiedy mamy do czynienia ze szkodami tzw. chemicznymi? W omawianych przykładach szkody „chemiczne” są następstwem emisji pyłów poprodukcyjnych w tym bieli tytanowej i innych siarczanów oraz fosforanów do atmosfery przez przedsiębiorstwo jak ZCH Police. Wydalane pyły osiadają min. na pojazdach nawet w odległości do 5 km od lokalizacji miejsca emisji pyłów. Pyły osiadające na pojazdach działają bardzo agresywnie i wręcz penetracyjnie na szyby, elementy chromowe, karoserie, elementy z tworzyw jak relingi dachowe, listwy, czy uszczelki. Reakcje jakie zachodzą pomiędzy tymi osiadłymi na samochodach pyłami poprodukcyjnymi, a elementami zewnętrznymi pojazdów, powodują trwałe uszkodzenie ich struktur zewnętrznych i powłok ochronnych.

Najłatwiej zaprezentować takie zagadnienie przedstawiając konkretne przykłady obrazujące powstałe szkody na pojazdach samochodowych, co niniejszym czynimy.
Praktycznie każdy z nas jest właścicielem lub użytkownikiem samochodu. Niestety nie każdy z nas dość dokładnie zwraca uwagę na stan techniczny swojego samochodu, bądź nie każdy przywiązuje uwagę do stanu technicznego użytkowanego samochodu w taki sposób, aby dostrzec powstałą szkodę chemiczną.

I tu przechodzimy do sedna sprawy, gdzie szukać w samochodzie tzw. szkody chemicznej, co jest uszkodzone i jak w ogóle wygląda szkoda chemiczna?

SZKODY CHEMICZNE NA SZYBACH SAMOCHODOWYCH

Najbardziej widocznym i zarazem rzucającym się miejscem w samochodzie, na którym dostrzeżemy szybko szkodę „chemiczną” są szyby (czołowa, tylna i boczne) i uszczelki.
Są to liczne białe, niebieskawe i szare plamki, których nie spolerujemy mechanicznie, a próba takiej operacji może doprowadzić do uszkodzenia wierzchniej warstwy powłoki ochronnej szyby i jest to niebezpieczne z przyczyn technicznych i bezpieczeństwa, a co obrazują poniższe zdjęcia:

ELEMENTY LAKIEROWANE

Dodatkowo w samochodach o ciemnych powłokach lakierowych (czarny, niebieski) takie plamki nalotowe o białym i błękitnym odcieniu również są dość widoczne na karoseriach, co przedstawiamy na poniższych fotogramach. Usunięcie takich odbarwień jest możliwe jedynie poprzez lakierowanie wierzchnie nadwozia.

ELEMENTY Z TWORZYWA

Kolejnymi elementami ulegającymi działaniu pyłów poprodukcyjnych są elementy z tworzywa tj. relingi dachowe, listwy ochronne, listwy maskujące (niejednokrotnie jednorazowego zastosowania). Poniżej pokazujemy szkody chemiczne na elementach z tworzyw sztucznych:

ELEMENTY CHROMOWANE

Następnymi elementami ulegającymi działaniu pyłów poprodukcyjnych są elementy chromowe, których uszkodzenia dokumentujemy poniżej na zdjęciach:

WŻERY, KWASY

Ostatnimi, ale chyba najważniejszymi uszkodzeniami są uszkodzenia strukturalne powłok lakierowych karoserii w postaci wżerów chemicznych. Uszkodzenia takie identyfikujemy w postaci małych plamek (czarne i pomarańczowe kropeczki), które charakteryzują się silnym wtrąceniem w powłokę lakierową i jej głęboką penetrację, nawet do warstwy bazowej lakieru. Na takie szkody chemiczne zwykłe polerowanie samochodu nie pomoże, konieczne jest przeprowadzenie lakierowania nadwozia samochodu.